lkgsd lkgsd .

lkgsd

آشنایی با اجزای موتور خودرو

موتور خودرو

 

همان طور که می دانید سوخت خودروها بنزین و گازوئیل می باشد. گاهی برخی از موتورهای قدیمی با زغال سنگ کار می کردند. با اختراع موتورهای احتراق داخلی پیشرفت های زیادی در زندگی بشر صورت گرفت. موتورها از اجزای مختلفی تشکیل شده اند. دارندگان خودرو باید قسمت های اصلی موتور را بشناسند. به این ترتیب زمانی که با مشکل در موتور مواجه شوند عکس العمل بهتری خواهند داشت.

 

اجزای موتور خودرو
 

اجزای موتور خودرو شامل بلوک سیلندر، سرسیلندر، واشر سرسلیندر، میل سوپاپ، فنر سوپاپ، میل لنگ، شمع، تسمه تایم، پیستون، فلایویل، شاتون و رینگ پیستون می باشد. در ادامه به توضیح مختصر برخی از اجزای مهم موتور می پردازیم.

 

بلوک سیلندر

به جایی که سیلندرها در آن قرار گرفته شدند بلوک سیلندر گویند. حرکت های رفت و برگشتی پیستون داخل سیلندرها صورت می گیرد. این حرکت انرژی خود را از احتراق ناشی از سوخت و اکسیژن به دست می آورد. جنس بلوک سیلندر از آلومینیوم یا چذن است. بلوک سیلندر محل مناسب برای میل لنگ، رینگ پیستون، شاتون، کارتل و سایر قطعات را فراهم می کند. بنابراین باید در زمان ساخت این بلوک دقت زیادی شود. علاوه بر این مورد باید به نوع آلیاژ به کار رفته توجه شود تا تحمل سرما و گرمای بیش از حد را داشته باشد.

 

شاتون


قطعه ی اهرمی شکل که پیستون و میل لنگ را به هم متصل می کند شاتون نام دارد. این قطعه وظیفه ی تبدیل نیروی خطی پیستون به نیروی چرخشی میل لنگ را به عهده دارد. شاتون از جنس فولاد محکم و تا حد ممکن سبک ساخته می شود. شاتون بخاطر تحمل ضربه های ناشی از احتراق باید محکم ساخته شود.

 

پیستون


یکی از بخش های رفت و برگشتی موتور پیستون است. این قطعه ی متحرک درون سیلندر قرار دارد. وظیفه ی پیستون انتقال نیروی گازهای در حال انبساط به میل لنگ است. این کار با کمک شاتون انجام می گیرد. درون پمپ ها و کمپرسورها وظیفه ی پیستون برعکس می شود. به این صورت نیرو را از میل لنگ به پیستون انتقال می یابد.

 

میل لنگ


از مهم ترین اجزای موتورهای خودروها میل لنگ است. کار اصلی میل لنگ تبدیل حرکت خطی پیستون ها به حرکت دورانی می باشد. یعنی میل لنگ نیرویی که با حرکت رفت و برگشت پیستون بدست می آید را برای چرخش چرخ ها به نیروی دورانی تبدیل می کند. میل لنگ یک قطعه ی مصرفی نیست و کم پیش می آید که خراب شود. اما در صورتی که روغن کافی به یاتاقان های آن نرسد دچار مشکل و خرابی خواهد شد. به این معنی که خشک کار کردن باعث یاتاقان زدن خودرو شده و میل لنگ آسیب می بیند

 

فنر سوپاپ


فنری از جنس فلز که به ثابت ماندن سوپاپ در جای خود کمک می کند. فنر سوپاپ برای تسهیل حرکت آن فشاری وارد می کند. به این معنی که فنر باعث می شود تا سوپاپ در نشیمن گاه خود محکم بماند. این کار جلوی هر گونه نشتی را در موقع تراکم و احتراق می گیرد.

 

https://silverbookco.com


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۹ آبان ۱۴۰۲ساعت: ۰۲:۴۳:۳۱ توسط:pari موضوع: نظرات (0)